• REGIO

    Ghid practic de „scos”
    subiecte de presă



    lansat in 25 martie 2010
    Andreea Atanasiu
    expert comunicare


  • La început a fost muncitor calificat

    În 2005, ne învăţa despre Phare – Meşterul Fare


  • Apoi a devenit profesor...

    În 2007, despre fonduri structurale ne învăţa Profesorul Structurescu
  • Pe linia logică...

    2010 – Programul Operaţional Regional


    Ar trebui sa găsim un personaj pentru ghidul nostru:
    • Decanul PORulescu
    • Academicianul REGIOlski
  • Beneficiarul?

    • Beneficiar: Instituţia, firma, universitate sau ONG care este proprietar al infrastructurii pentru care se depune cererea de finantare prin care se solicită finanţare
    • Beneficiar final: comunitatea, elevii, studenţii, turiştii, pacienţii care beneficiază de noile facilităţi create
  • Proiectul?

    • Pe scurt: Complexul de documente format din cerere de finanţare, documentaţie tehnico-financiară, declaraţii, extrase de Carte funciara, etc
    • Realist vorbind: Complex de investiţii în infrastructură sau dotări, de activităţi de management al investiţiei, care trebuie să slujească atingerii obiectivului pentru care s-a primit finanţare
  • Atingerea obiectivelor = Punctaj în evaluare = Finanţare

    Exemplu – domeniul 5.1. “Patrimoniu"
    Obiectivele acestui domeniu major de intervenţie sunt:
    • Creşterea importanţei turismului şi culturii, ca factor care stimulează creşterea economică în regiuni, respectând principiile dezvoltării durabile şi ale protecţiei mediului;
    • Extinderea sezonului turistic;
    • Creşterea numărului de turişti, prin valorificarea potenţialului turistic cultural local şi regional pe piaţa turistică naţională şi internaţională.
  • Exemplu din grila de evaluare:

    Pentru punctaj maxim
    • Ex. 1: Măsura în care proiectul contribuie la creşterea numărului de turişti prin valorificarea potenţialului turistic cultural local şi regional - Prin implementarea proiectului se preconizează o creşterea medie a numărului anual de turişti care viziteaza obiectivul de patrimoniu cu peste 5%. Prin implementarea proiectului se preconizeaza o crestere a sezonului turistic cu peste 3 luni pe an
    • Ex. 2: Proiectul implementează măsuri de îmbunătăţire a calităţii mediului în înconjurător şi de creştere a eficienţei energetice
  • De la obiective, la activităţi şi la indicatori

    Pentru punctaj maxim
    • Beneficiarul îşi propune activităţi
    • Succesul acestora este măsurat prin indicatori

    Exemplu:
    În obiectivul reabilitat, se desfăşoară un eveniment, care duce la atingerea indicatorului propus de creştere a numărului de turişti

  • Calătoria unui proiect şi accesul la informaţie
    Etapa 1 - pregătirea


    Perioada de pregătire - Beneficiarul dă publicităţii informaţii privind proiectul în pregătire
    Întrebări posibile de pus de catre mass-media:
    • Care este impactul economic real asupra comunităţii locale, judeţene, regionale? Impactul asupra mediului?
    • Care sunt măsurile de folosire a energiei regenerabile?
    • Cu cât prognozaţi creşterea numărului de turişti? Pe ce vă bazaţi?
    • După reabilitarea acestei şcoli, cum va creşte eficienţa şi calitatea învăţământului din oraş?
  • Calătoria unui proiect şi accesul la informaţie

    Etapa 2-Depunerea
    • Beneficiarul depune “proiectul” la Organismul Intermediar
    • Din acel moment, ADR Nord-Vest nu are dreptul de a emite declaraţii publice privind proiectele în evaluare
    • Beneficiarul poate face declaratii pe baza proiectului, fiind proprietar de drept al cererii de finanţare şi a documentaţiei
  • Calătoria unui proiect şi accesul la informaţie – contractarea


    Perceput ca fiind momentul culminant, este doar inceputul...

    Întrebări posibile:
    • Care este perioada de implementare a proiectului?
    • Câte persoane sunt în echipa de proiect?
    • Există la bugetul local sau judeţean suficiente fonduri pentru susţinerea implementării?
  • Călătoria unui proiect şi accesul la informaţie - implementarea


    Durează cel mai mult – poate şi peste 36 luni

    Întrebări posibile, pe lângă cele legate de contractele de achiziţii publice:
    • În cât timp se decontează cheltuielile făcute în cadrul proiectului?
    • De ce constructorul nu lucrează?
    • Ce se întâmplă dacă lucrările nu se finalizează la timp?
    • Ce se întâmplă dacă lucrările sunt gata mai repede?
  • Călătoria unui proiect şi accesul la informaţie – tăierea panglicii

    Aici este de fapt momentul culminant...
    Întrebări posibile:
    • Care a fost cel mai dificil moment din implementare: când a nins până în aprilie sau când nu aţi avut fonduri să plătiţi echipamentele?
    • V-aţi atins indicatorul de creştere cu 5% a numărului de turişti?
    • Vor fi bolnavii mai bine îngrijiţi?
    • Vor fi copiii noşti mai bine pregătiţi?
    • Cat timp trebuie să menţineţi investiţia în starea existentă înainte să îi schimbaţi destinaţia?
  • Călătoria unui proiect şi accesul la informaţie – cei 3 sau 5 ani post-implementare

    Momentul adevărului: subiecte de sinteză
    • Cum a beneficiat comunitatea?
    • Care sunt planurile pentru următoarele proiecte?
    • Care sunt direcţiile de dezvoltare regională, judeţeană, locală?
X

Legătura spre noul site aici.